آیدین فتحی

8

بهمن
نسل بعدی سیستم‎ عامل گوگل به اسم اندروید Q یک حالت تیره خواهد داشت که رسما تم تیره (dark theme) نامیده می‎شود. استفاده از این حالت رنگ سفید صفحه نمایش را سیاه و متون مشکی را سفید می‎کند تا در شب نور نمایشگر چشم کاربر را کمتر خسته کند.

تم تیره در اندروید کیو چه تغییراتی به همراه دارد؟

نسل بعدی سیستم‎ عامل گوگل به اسم اندروید Q یک حالت تیره خواهد داشت که رسما تم تیره (dark theme) نامیده می‎شود. استفاده از این حالت رنگ سفید صفحه نمایش را سیاه و متون مشکی را سفید می‎کند تا در شب نور نمایشگر  چشم کاربر را کمتر خسته کند.

در حال حاضر حالت تیره در اپلیکیشن‎ها یک قابلیت محبوب است و وجود آن به عنوان یک تم انتخابی باعث خواهد شد که بتوانید آن را در سطح سیستمی خاموش یا روشن کنید. به عبارت دیگر می‎تواند نقش یک مستر سوئیچ را برای سایر اپلیکیشن‎های دارای حالت تیره شما ایفا کند.

زمان فعال‎سازی تم تیره در نسخه بعدی اندروید نه تنها صفحه هوم کشوی اپلیکیشنی تیره می‎شود بلکه اپلیکیشن‎هایی مانند تقویم این تغییر را دریافت می‎کنند. علاوه بر این، توسعه‎دهندگان اگر دوست داشته باشند می‎توانند در اپلیکیشن خود حالت تیره گوگل را فعال کنند.

Sameer Samat، معاون رئیس مدیر محصول گوگل برای اندروید و پلی ‎استور هفته گذشته طی مصاحبه‎ای در کنفرانس Google I/O گفت «هر فردی می‎تواند زمانی که اتاق با چراغ‎های خاموش قرار گرفته است ارتباط برقرار کند ولی یک نمایشگر با نور سفید چشمان شما را کور می‎کند. هدف این است که بتوانید یک دکمه را فشار دهید تا مطالعه متون صفحه نمایش ساده‎تر شود.»

زمانی که این تم را روشن می‎کنید، طراحان اپلیکیشن که یک حالت تیره اختصاصی ندارند می‎توانند بدون این که نیاز به برنامه‎نویسی حالت اختصاصی خود داشته باشند از حالت تیره گوگل استفاده کنند و به اندروید Q اجازه دهند رنگ‎های مشکی و سفید را برعکس کند.

طراحانی که یک حالت اختصاصی تیره برای اپلیکیشن خود دارند نیز می‎توانند از حالت تیره اندروید Q برای فعال‎سازی حالت تیره خودشان استفاده کنند. در نتیجه کاربر مجبور نیست پس از فعالسازی حالت تیره اندروید Q هر اپلیکیشن را باز و حالت تیره آن را جداگانه فعال کند. هدف این است با فشار دادن یک دکمه تمامی این کارها انجام شود.

علاوه بر این فعال‎سازی تم تیره یک قابلیت دیگر به همراه دارد یعنی صرفه‎جویی در مصرف باتری.

Samat گفت «چیزهای اندکی وجود دارد که به رایگان در باتری شما صرفه‎جویی ‎کنند. یکی از آن‎ها روشن کردن تعداد پیکسل اولد کمتر است.»

گوگل می‎گوید با آن که این شرکت تغییر تنظیمات تم تیره خود را حفظ خواهد کرد ولی این تم به همین زودی جایگزین حالت سفید روشن نمایشگر شما در روز نخواهد شد، به ویژه با توجه به این نکته که همچنان مطالعه متون در محیط آزاد و در نور خورشید روی نمایشگرهای روشن به رنگ سفید ساده‎تر است.

Samat با اشاره به سیستم عامل ۲۰۱۷ گوگل یعنی اندروید ۸ گفت « با اندروید اورئو درخواست‎ها برای یک حالت تیره اندروید زیاد شد. ابتدا ما فکر کردیم فقط افرادی مانند خودمان که شیفته فناوری هستیم چنین چیزی را بخواهیم ولی داده‎ها را که مشاهده کردیم فراتر از این فکرها بود.»

کاربر به دو روش متفاوت در اندروید Q می‎تواند تم تیره را فعال کند: ۱) فشار دادن دکمه حالت صرفه‎جویی برای باتری از منوی کشویی کنترل سریع یا فعال‎سازی آن از بخش تنظیمات نمایشگر.

منبع: cnet.com

 

منبع: -

نظر شما ارسال گردید بعد از تائید مدیریت نمایش شد

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید