آیدین فتحی

27

اسفند
ظاهرا ایلان ماسک گام بسیار بزرگی برای وصل شدن گوشی های همراه به اینترنت ماهواره ای استارلینک برداشته است. آیا می‌توان این رخداد را پایانی بر فیلترینگ، محدودیت و سانسور دانست؟تابستان گذشته بود که ایلان ماسک در نشست مشترکی با مدیرعامل شرکت مخابراتی T-Mobile از برنامه بزرگی برای وصل شدن گوشی های همراه به اینترنت ماهواره ای استارلینک خبر داد. این اتفاق که می‌توان آن را آغاز عصر جدیدی در ارتباطات نیز قلمداد کرد، در ابتدا با محدودیت‌هایی روبرو خواهد بود.

ماهواره های استارلینک به گوشی های همراه وصل می‌شوند؛ پایان فیلترینگ و سانسور؟

تابستان گذشته بود که ایلان ماسک در نشست مشترکی با مدیرعامل شرکت مخابراتی T-Mobile از برنامه بزرگی برای وصل شدن گوشی های همراه به اینترنت ماهواره ای استارلینک خبر داد. این اتفاق که می‌توان آن را آغاز عصر جدیدی در ارتباطات نیز قلمداد کرد، در ابتدا با محدودیت‌هایی روبرو خواهد بود.

 

آغاز عصر جدید ارتباطات با اتصال گوشی به اینترنت ماهواره ای استارلینک

 استارلینک

وصل شدن گوشی ماهواره استارلینک

یکی از محدودیت‌ها مربوط به پهنای باندی است که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. این میزان در ابتدا صرفا برای ارسال پیام کافی خواهد بود و ظاهرا نیز هدف اصلی و اولیه هر دو شرکت از این کار تکمیل پوشش T-Mobile در سرتاسر آمریکا و ایجاد پوشش در نقاط کور باشد. در مرحله بعدی شاهد امکان برقراری تماس صوتی باکیفیت خواهیم بود و حتی در آینده نزدیک امکان دانلود، آپلود و استریم محتوا نیز پیش‌بینی شده است.

حالا یکی از مدیران اسپیس‌ ایکس اعلام کرده است که آنها وارد مرحله آزمایشی این برنامه شده‌اند و قصد دارند مشکلات و معایب احتمالی را برطرف کنند. این شرکت می‌خواهد برای اتصال گوشی‌ های همراه به شبکه خود نسل دوم ماهواره های استارلینک را به‌فضا ارسال کند. سرعت اولیه‌ای که در اختیار کاربران موبایل خواهد بود، چیزی بین ۳ تا ۱۸ مگابیت‌بر‌ثانیه تخمین زده می‌شود. هرچند که تا پایان سال ۲۰۲۴ و فرستادن ۲۰۰۰ ماهواره جدید دیگر این سرعت و کیفیت شبکه نیز ارتقاء چشمگیری را به‌خود خواهد دید.

وصل شدن گوشی ماهواره استارلینک

اسپیس ایکس فعلا توانسته مجوز ارسال ۷۵۰۰ ماهواره را تا پایان دهه جاری میلادی به‌‌منظور وصل کردن گوشی های همراه به اینترنت ماهواره ای استارلینک به‌دست آورد. اگرچه در حال حاضر این همکاری به اپراتور تی-‌موبایل محدود شده است، اما اتظار می‌رود دیگر اپراتورها نیز به این دست برنامه‌ها بپیوندند و هرروز شاهد حضور هرچه بیشتر فناوری اینترنت ماهواره ای در میان مردم باشیم. مخصوصا اینکه شرکت‌های رقیب اسپیس ایکس نیز در تلاش برای گسترش شبکه خود و جلب اپراتورها هستند.

پس از گام‌هایی که شرکت‌هایی همچون اپل، هواوی، کوالکام، اسپیس ایکس (استارلینک) و … در زمینه برقراری امکان اتصال گوشی های هوشمند به اینترنت ماهواره ای برداشته‌اند و همچنین اشتیاق بالای کاربران برای استفاده از آن، بعید نیست که در چند سال آینده این قابلیت به‌عنوان گزینه‌ای عادی در میان تمامی گوشی‌های میان‌رده و یا حتی اقتصادی دیده شود.

منبع: gadgetnews

نظر شما ارسال گردید بعد از تائید مدیریت نمایش شد

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید