آیدین فتحی

8

بهمن
گوگل به تازگی ایندکس کردن صفحات وب براساس روش “mobile-first” را آغاز کرده است. با استفاده از این روش رتبه وبسایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) تغییر خواهد کرد. در این نوشته مواردی را که نیاز دارید در رابطه با این روش جدید بدانید تا وبسایت خود را مطابق آن بهینه کنید، به شما خواهیم گفت.

روش جدید ایندکس گوگل Mobile First چیست؟

گوگل به تازگی ایندکس کردن صفحات وب براساس روش “mobile-first” را آغاز کرده است. با استفاده از این روش رتبه وبسایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) تغییر خواهد کرد. در این نوشته مواردی را که نیاز دارید در رابطه با این روش جدید بدانید تا وبسایت خود را مطابق آن بهینه کنید، به شما خواهیم گفت.

روش ایندکس Mobile First چیست؟

احتمالا می‌دانید که گوگل وبسایت شما را کراول می‌کند تا صفحات را به ایندکس خود اضافه کند. یعنی گوگل از یک ربات جهت گشت و گذار در وبسایت شما و دنبال کردن لینک‌های صفحات آن همچون یک کاربر حقیقی استفاده می‌کند.

mobile-first-1

در گذشته گوگل عمل کراول کردن را به عنوان کاربر دسکتاپ انجام می‌داد ولی از این پس عمل کراول کردن به عنوان کاربر موبایل صورت می‌گیرد. این تغییر، تفاوت واقعا بزرگی ایجاد خواهد کرد.

ظاهر وبسایت شما برای کاربران موبایل و دسکتاپ ممکن است کاملا متفاوت باشد. در برخی موارد، لینک‌هایی که در نسخه دسکتاپ سایت شما دیده می‌شوند، ممکن است در نسخه موبایل دیده نشوند. این باعث می‌شود که ربات گوگل نتواند چنین لینک‌هایی را دنبال کند. در نتیجه ممکن است رتبه سایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو تغییر کند.

توجه کنید که گوگل از برخی ویژگی‌ها جهت تصمیم‌گیری در این رابطه که سایت شما به عنوان چندمین مورد در صفحه نتایج موتور جستجو، نشان داده شود استفاده می‌کند. اگر ربات متوجه شود که سایت شما با موبایل سازگار نیست و یا بسیار کند بارگذاری می‌شود، رتبه سایت کاهش خواهد یافت.

mobile-first-2

قاعده اولیه کنونی این است که هنگام انجام عملیات بهینه سازی موتور جستجو (سئو) برای وبسایت خود، حد پایین را برای کاربران موبایل تصور کرده و با بهینه سازی وبسایت خود برای کاربران موبایل آغاز کنید.
چرا گوگل از ایندکس Mobile First استفاده می‌کند؟

اگر تعجب می‌کنید که چرا گوگل از ایندکس mobile-first استفاده می‌کند، پاسخ ساده است. جواب کوتاه این است که موبایل همه چیز است. پاسخ طولانی مستلزم دانشتن اطلاعات بیشتری است.

برای مبتدیان همین قدر کافی است که بدانند تعداد کاربران موبایل در چند سال گذشته از تعداد کاربران دسکتاپ پیشی گرفته است و در واقع گوگل دیر جنبیده است. علاوه بر آن، گوگل می‌گوید جستجو از طریق دستگاه‌های موبایل بیشتر از دستگاه‌های دسکتاپ هست. بنابراین منطقی است که ربات گوگل صفحات را به عنوان کاربر موبایل کراول کند.
اگر وبسایت شما سازگار با موبایل نباشد؟

اگر وبسایت واکنش‌گرا ندارید، ممکن است از خود بپرسید: “چه اتفاقی برای وبسایتم رخ خواهد داد؟” نگران نباشید. ربات گوگل علیرغم استفاده از عامل کاربری موبایلی نسخه دسکتاپ وبسایت شما را نیز به خوبی کراول خواهد کرد. وبسایت شما هنوز قابلیت ایندکس شدن دارد.
 

با این حال توصیه ما به شما این است که حتما الگوی وبسایت خود را به واکنش‌گرا تغییر دهید. در این روزگار و زمانه هرکسی که در رابطه با حضور آنلاین جدی است، به وبسایتی نیاز دارد که با پلتفرم تلفن همراه سازگار شود.
در مورد محتوای قابل گسترش، تب ها و آکاردئون‌ها چطور؟

این یک پیشرفت جدید است. پیش‌تر هنگامی که محتوا را داخل لینک “بیشتر بخوانید” می‌گذاشتید، آن محتوا توسط گوگل ایندکس نمی‌شد. ولی در روش ایندکس mobile-first چنین مواردی تغییر کرده است.

طبق گفته گری ایلیش از کارمندان گوگل، محتوای مخفی در تب‌ها و آکاردئون‌ها به همان اندازه متون ساده صفحه وزن خواهند داشت. گوگل درک می‌کند که محتوای قابل گسترش در یک پلت فرم تلفن همراه، به دلیل فضای واقعی محدود صفحه نمایش، منطقی‌تر به نظر می‌رسد. لذا کمپانی گوگل، وب مسترهایی را که از چنین ویژگی‌های طراحی استفاده می‌کنند (با کاهش رتبه) مجازات نخواهد کرد. این برد بزرگی برای سئو و تجربه کاربری (User Experience = UX) است.

آیا ایندکس Mobile First تغییر قابل توجهی در رتبه بندی‌ها ایجاد خواهد کرد؟

آیا تفاوت در نحوه کراول کردن، تاثیر قابل توجهی در رتبه‌بندی‌ها ایجاد خواهد کرد؟ در یک کلمه، خیر. اما طبق معمول بایستی گوش به زنگ بود. ایلیس و همکارش پاول هار، هردو چنین اظهار کرده اند که شاخص‌گذاری mobile-first نبایستی تغییر قابل توجهی در رتبه‌بندی‌ها ایجاد کند. اگرچه در ادامه اظهار کرده‌اند که قضاوت در این‌باره زود است. مطمئنا، چنانچه وبسایت شما با کاربران موبایل سازگار نیست، نبایستی انتظار رتبه بالایی را برای کلمات کلیدی خاص داشته باشید.

ایندکس Mobile First چه زمانی شروع خواهد شد؟

گوگل ربات کراول mobile-first را راه‌اندازی کرده است. با این حال، ماه‌ها طول می‌کشد تا اجرای کامل آن تکمیل شود. متاسفانه تاریخ مشخصی برای اتمام پروژه اعلام نشده است. زیرا کمپانی هنوز در حال تست کردن کد است.

mobile-first-5
چگونه می‌توانید آنچه را که ربات‌های کراول کننده‌ی گوگل می‌بینند ببینید؟

اگر یک یا چند وب‌سایت داشته باشد، ممکن است تعجب کنید (کنجکاو شوید) که وب‌سایت شما برای ربات گوگل که از عامل کاربری موبایل استفاده می‌کند، “چگونه به نظر می‌رسد”. خوشبختانه لازم نیست حدس بزنید. وارد کنسول جستجوی گوگل (گوگل وب مستر سابق) شوید و روی گزینه‌ی “کراول Crawl” در نوار سمت چپ کلیک کنید. در منوی ظاهر شده روی “به عنوان گوگل نمایش بده Fetch as Google” کلیک کنید.

صفحه‌ای که ظاهر می‌شود به شما این امکان را می‌دهد که وب‌سایت خود را به عنوان ربات گوگل کراول کرده و آنچه را ربات می‌بیند، ببینید.  اگر می‌خواهید وبسایت خود را به عنوان ربات گوگلی که ار عامل کاربری تلفن همراه استفاده می‌کند، ببینید بایستی از منوی کرکره ای کنار آیکون “آوردن Fetch” گزینه “گوشی هوشمند mobile smartphone” را انتخاب کنید.

روی آیکون “بیاور و اجرا کن Fetch and Render” کلیک کنید تا این ابزار به شما دقیقا آن چه را که کراولر (خزنده/کاوشگر) در اولین برخورد با وب‌سایت شما می‌بیند، نمایش دهد. بدین ترتیب می‌توانید دریابید که وب‌سایت شما تا چه حد با موبایل سازگار است.

 

منبع: رودیکا

منبع: -

نظر شما ارسال گردید بعد از تائید مدیریت نمایش شد

اولین نفری باشید که نظر ارسال می کنید